Mi jut eszedbe a 3M-ről? Nekem elsőre a 90-es évek floppylemezei és „post it”-jai, és talán nem vagyok ezzel egyedül. Sokan talán nem is sejtik, hogy a márkanév mögött egy olyan mamutcég áll, ami még a DOW Jones indexnek is tagja. A mai post egy sorozat első tagja, melyben olyan cégeket fogunk bemutatni, melyek piaci érték, árbevétel, nyereségesség alapján a világ legnagyobbjai között vannak, az is lehet, hogy márkáikat ismerjük, esetleg a cég nevével is találkozunk néha, de mégsem szerepelnek a köztudatban úgy, mint például a McDonalds, a Microsoft vagy a Coca Cola (hogy tényleg csak a legkézenfekvőbb példákat említsem). Azt hiszem senki nem lepődik meg majd azon, hogy többségében mezőgazdasági és vegyipari cégekről lesz majd a későbbiekben szó.
Első postunk akkor szóljon a fent emlegetett 3M Corp-ról.
(A post pénzügyi adatainak forrása a Bloomberg)
3M
Piaci kapitalizáció: 61,89 milliárd USD
Adózott eredmény 2009: 3,193 mrd USD
Elemzői eredményvárakozások: 4,108 mrd USD (2010); 4,5 MRD USD (2011)
Árbevétel 2009: 23,123 mrd USD
Üzemi eredmény 2009: 4,85 mrd USD
A céget, melyet korábban Minnesota Mining Corporationnek hívtak, 1902-ben alapították Minnesota államban, jelenlegi székhelye is ebben az államban, St. Paul városában található. A cég gyakorlatilag szinte az összes iparágban jelen van, a termékpaletta rendkívül széles: irodaszerek, ragasztóanyag, laminált elemek, tűzvédelmi anyagok, fogászati és egyéb egészségügyi termékek, elektronikai kábelek, fényreklámok és még rengeteg minden, amik közül néhányat a továbbiakban megemlítünk.
A kezdetek kezdetén a cég dörzspapírokhoz szükséges ásványok bányászásával és forgalmazásával foglalkozott, később azonban az ásványok rossz minősége miatt európai gránitot kényszerült importálni. 1914-ben azonban mivel a gránitot olíva olaj mellett szállították, az elvesztette tapadását, és leesett a csiszolópapírról, vevőik pedig reklamálni kezdtek. Mikor a cég rájött a hibára, elkezdtek a köveket tűzön szárítani. A kezdeti nehézségek miatt a cégvezetők arra ösztökélték dolgozóikat, hogy álljanak elő új ötletekkel és termékekkel. Azóta erre épül a vállalat profilja, és ma is a kutatás-fejlesztést helyezik imidzsük középpontjába.
Ennek eredményei az 1920-as években olyan termékek lettek, mint a vízálló csiszolópapír, vagy a cellux ragasztószalag, ami természetesen mind a mai napig elterjedt termék, a 3M a sajátjait a kezdetek óta Scotch márkanév alatt árulja.
A vállalat az 1940-es években a világháború miatt védelmi anyagokkal foglalkozott, nem sokkal később kezdtek el például mágneses hangszalagot gyártani. A cég részvényeit aztán 1946-ban vezették be a tőzsdére.
Az 1960-as és 70-es években felnőtteknek szóló társasjátékokat is gyártottak -melyek a későbbi, Európában is elterjedt társasjátékok előfutárai lettek- valamint ekkor készítettek speciális forgalmi lámpákat is, melyekkel azonban ma már nem foglalkoznak (bár alkatrészeket továbbra is szállítanak hozzájuk).
A cég Mincorp részlege a hang és képrögzítésre alkalmas eszközökkel foglalkozott, és TV stúdiók számára gyártott felszerelést. Elsők között kezdtek el kereskedelemben is kapható digitális hangfelvevő magnókat gyártani, amiknek nem kell magyarázni mekkora sikere volt a 80-as években.
1980-ban mutatták be a post-it cetliket, melyek mind a mai napig szinte az összes iroda idegesítő kellékei.
A cég 1996-ban az Imation Corp.-ba választotta le adathordozó és fényképészeti üzletágát, melyet tőzsdére vittek. A cég a 2000-es évek során is stabil profitabilitást mutatott, sőt eredményeik a kiugró 2007-es évig növekedtek. Természetesen egy ekkora cég már nem tud akkora növekedést produkálni, és a 3M esetében is ez tapasztalható a profitvárakozások alapján, de az eredménye ettől függetlenül jónak mondható.
A 3M jelenleg 55 ezer terméket forgalmaz világszerte és 76 ezer dolgozója van. Nem sok cég esetében beszélhetünk ennyire diverzifikált üzleti és termékportfolióról. Valószínűleg emiatt is van, hogy a vállalat még a válság sújtotta 2008-ban is stabilan 3,4 mrd USD-s adózott eredményt tudott elérni.
A 3M „vállalati Amerika” egyik klasszikus stabil lábakon álló mamutcége. Magát a vállalatot nem nagyon ismerjük, de a termékeik elég sok helyen megbújnak hétköznapjaikban, akár ha monitorok előtt gubbasztó irodisták, fogorvosok vagy akár háziasszonyok vagyunk.
Link: a vállalat globális honlapja